• Amy Lamme

Checklist Scheiden

Updated: Dec 20, 2019

De 6 belangrijkste aandachtspunten bij scheiden


Bij een scheiding komen veel zaken kijken. Zijn er kinderen betrokken bij een scheiding? Hoe zijn de financiën geregeld? Hoe zit het met de woning, bezittingen en/of schulden? Met mijn checklist scheiden geef ik inzage in deze punten en hoe u hier mee om kunt gaan.

​​

1. Kinderen Zijn er kinderen betrokken bij een scheiding dan is een aantal zaken van belang. Zijn de kinderen onder de 18 jaar? Dan is het verplicht om een ouderschapsplan op te stellen waarin je samen afspraken over de kinderen opneemt. Maar eerst moet het de kinderen verteld worden en ook dat komt in het plan te staan. De volgende aandachtspunten zijn van belang:

1. Het gesprek met de kinderen 2. Woonsituatie (hoofdverblijfplaats: inschrijving gemeente) 3. Regel het gezamenlijk gezag 4. Verdeling zorg- en opvoedingstaken 5. Omgangsregeling (denk aan week- en weekendregeling, maar ook verdeling van vakanties en feestdagen), Toestemmingsformulier reizen minderjarige naar buitenland, 6. Kinderalimentatieberekening / kinderbijslag / kindgebonden budget 7. Informatie regeling (hoe gaan jullie elkaar informeren? Hoe willen jullie geïnformeerd worden door bijvoorbeeld school?) 8. Begeleiding/ondersteuning voor de kinderen (maatschappelijk werkster van school, een kindercoach, een psycholoog, programma KIES, Villa Pinedo, Omgangshuis, Lorentzhuis 9. Kindgesprek: Als kinderen 12 jaar en ouder zijn, mogen zij hun mening geven over de zorgregeling van hun ouders. Als zij 16 jaar en ouder zijn, mogen zij iets zeggen over de financiële regeling. Klik hier voor meer informatie over het kindgesprek.

2. Financiën Ondanks de scheiding lopen de financiën (inkomen en uitgaven) gewoon door. De volgende afspraken moeten worden gemaakt:

1. Tijdelijke regeling over de lopende kosten (maandelijkse woonlasten en abonnementen) 2. Partneralimentatie 3. Definitieve regeling

3. Woning Wat moet er met de woning gebeuren? Voor zowel een koop- als een huurwoning moeten afspraken worden gemaakt.

​1. In geval van een koopwoning

1. Plan voor de koopwoning 2. Vaststellen waarde/taxatie koopwoning 3. Vaststellen van de uitkoopsom 4. Afspraken bestaande en nieuwe hypotheek

2. In geval van een huurwoning

1. Informeren woningbouw 2. Opvragen van de huurvoorwaarden 3. Wie wordt de huurder?

​​

4. Bezittingen en/of schulden Gedurende jullie relatie hebben jullie samen veel opgebouwd. Welke situatie is op jullie van toepassing?



5. De scheiding

Wanneer de afspraken zijn gemaakt, worden deze opgenomen in een overeenkomst. Dan volgt de ondertekening. Als je bent getrouwd moet een verzoek tot echtscheiding bij de rechter worden ingediend. De rechter spreekt de echtscheiding uit. Daarna moet de scheiding worden ingeschreven bij de burgerlijke stand. Als je een geregistreerd partnerschap bent aangegaan kan je ook zonder rechter scheiden. Dat kan niet als je minderjarige kinderen hebt. Zij jullie samenlevers dan hoef je niet naar de rechtbank. Je kan er wel voor kiezen bepaalde afspraken op te nemen in een rechtelijke uitspraak.

6. Administratie na de scheiding

Hebben jullie alles geregeld en zijn jullie officieel gescheiden? Dan moeten ook nog een aantal administratieve zaken worden afgehandeld. Denk bijvoorbeeld aan:

1. Adres wijzigen / eventueel achternaam wijzigen bij instanties 2. Wachtwoorden wijzigen (e-mail, DigiD, Social Media) 3. Instellingen informeren over de scheiding (banken, verzekeringsmaatschappijen, werkgever, school van de kinderen) 4. Woning overdragen bij de notaris / huurcontract aanpassen bij de verhuurder 5. Auto overdragen / kenteken overschrijven (zie RDW) 6. Tenaamstelling van de bankrekeningen wijzigen of opzeggen / wijzigingen of stopzetten van spaarplannen 7. Opzeggen/aanpassen van verzekeringen (begunstigden aanpassen) 8. Aandelen overdragen via de notaris 9. Pensioenformulier invullen en opsturen (binnen 2 jaar na de scheiding) 10. Testament wijzigen (notaris) 11. Voogdij na overlijden wijzigen 12. Aangifte op elkaar afstemmen 13.Let op de alimentatie moet jaarlijks per 1 januari worden geïndexeerd (indexatiepercentage wordt in november van elk jaar bekend gemaakt) Indexeren alimentatie